АМКУ прийняв методику розрахунку штрафів

Тімур БОНДАРЄВ, Керуючий партнер, адвокат, керівник практики антимонопольного та конкурентного права

Активні дискусії і низка громадських слухань ініційованих національним конкурентним відомством і професійною громадськістю завершилася прийняттям довгоочікуваного документу – рекомендаційних роз’яснень  підходів розрахунку штрафів за порушення конкурентного законодавства

Дана подія має велике значення не лише для бізнесу і практикуючих спеціалістів, але і для усієї громадськості у цілому. Документ є важливим фактором для розвитку національної правозастосовної та судової практики. По-перше, офіційні роз’яснення відомства істотно знижують корупціогенні фактори і націлені на усунення існуючих раніше в практиці відомства механізмів тиску на компанії. По-друге, даний документ має істотно підвищити ефективність захисту прав підприємців не тільки в антимонопольних розслідуваннях, але також у суді. Передбачається, що впровадження даних роз’яснень буде гарним початком імплементації стандартів ЄС в галузі антимонопольного регулювання. Наступне слово за Парламентом, який має прийняти Закон «Про внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції стосовно визначення органами АМКУ розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції», яким, серед іншого, встановлюються повноваження суду переглядати (в т.ч. змінювати) розмір штрафу, визначеного конкурентним відомством.

По суті, роз’яснення є відображенням методології, закладеної в Guidelines on the method of setting fines Єврокомісії, але також враховують і національні особливості антимонопольного регулювання.

Документом передбачений двофазний розрахунок штрафу: визначення базового розміру штрафу, і його коригування з урахуванням пом’якшувальних і обтяжливих обставин справи.

Важливе значення має концепція релевантного доходу (виручки), пов’язаного з порушенням. Нагадаємо, що раніше АМКУ розраховував штраф відштовхуючись від доходу компанії (групи компаній) за останній фінансовий рік без врахування ступеня негативного впливу конкретного порушення на відповідний ринок. Тепер базовий розмір штрафу буде прив’язаний до доходу, який компанія отримала (могла отримати) у зв’язку з порушенням. Даний підхід повинен істотно скоротити діапазон накладеного штрафу, підвищить стандарт доведення порушень АМКУ, а накладена санкція матиме необхідне економічне обґрунтування.

В опублікованому документі АМКУ всі порушення розділені на групи: особливо тяжкі порушення (традиційно, цінові змови і зловживання монопольним становищем) з базовим розміром штрафу 45% від виручки, пов’язаної з порушенням; тяжкі порушення (наприклад, здійснена без дозволу АМКУ концентрація, яка спричинила монополізацію ринку) – відповідно 30%; порушення середньої тяжкості (наприклад, здійснена без дозволу АМКУ концентрація, що не спричинила монополізацію ринку) – 5%; порушення невеликої тяжкості (наприклад, ненадання інформації на вимогу АМКУ) – передбачається штраф в межах встановлених фіксованих (твердих) сум. Далі, штраф може бути збільшений або зменшений максимально на 50% при сукупному застосуванні відповідно пом’якшуючих та обтяжуючих обставин. Роз’яснення також передбачають можливість у виняткових випадках застосовувати більший розмір штрафу з метою забезпечення необхідного стримуючого ефекту, а також застосовувати символічний штраф.

Команда Arzinger багато років займалася адвокатуванням цього питання на всіх рівнях і поряд з іншими юридичними компаніями та професійними громадськими організаціями сприяла відомству у прийнятті якісного документу, беручи активну участь у його розробці та численних обговореннях.

Коментарі

kazmetal l.com