Що дає бізнесу приєднання України до Угоди про державні закупівлі (GPA) в рамках СОТ

Україна приєдналася до Угоди про державні закупівлі (GPA) в рамках СОТ. Що це дає українському бізнесу? 

У четвер, 12 листопада, було одноголосно схвалено заявка на приєднання України до Угоди про державні закупівлі (GPA) в рамках Світової організації торгівлі. Складні переговори тривали близько чотирьох років і, нарешті, прийшли до свого успішного завершення. Спрощено кажучи, приєднання України дає можливість нашим підприємцям брати участь у публічних закупівлі товарів і послуг в інших країнах.

Є два істотних плюса від приєднання. Перший аспект – репутаційний. GPA можна порівняти зі своєрідним інвестиційним рейтингом. Країни, що приєдналися до Угоди, вступають у свого роду елітарний клуб. Кожен інвестор, приймаючи рішення, вкладати гроші в країну чи ні, враховує в тому числі і цей фактор. Якщо країна змогла приєднатися до GPA, це означає, що у неї достатній рівень відкритості ринків, досить високий рівень державних інститутів, щоб забезпечити підписання договору, привести у відповідність чинне законодавство і так далі.

Якщо говорити про практичні речі, то підписання цього договору відкриває нашим компаніям доступ до міжнародного ринку публічних закупівель, який оцінюється приблизно в $ 1,7 трлн у рік. Раніше багато організатори торгів насторожено ставилися до компаній з країни в складному становищі і з невизначеним статусом виконавця. І чи не допускали українські компанії до тендеру, або вибирали інших учасників, враховуючи якраз нестабільність України. Зараз як мінімум цей бар’єр прибраний: міжнародний договір забороняє дискримінацію, і його сила вище багатьох національних нормативно-правових актів. Доступ до ринків відкритий.

Звичайно, нашим виробникам доведеться ще чимало попрацювати, підвищити якість товарів і послуг, щоб конкурувати із зарубіжними компаніями. Але адміністративні перепони прибрані. Таким чином ми де-факто підписали з 46 країнами договір про вільну двосторонній торгівлі.

Важливо, що найбільші можливості надаються невеликим компаніям, в основному середнім. Гіганти зразок Мотор Січ, Антонов, Енергоатом і так були допущені на цей ринок – через специфіку своєї продукції. Зате підприємства легкої промисловості, сільського господарства, харчопрому отримують відмінну можливість вийти на закордонні ринки. Окремо варто відзначити українські IT-компанії, які вже можуть запропонувати гідні продукти за прийнятну ціну західним замовникам. Тепер у них з’явилося додаткову конкурентну перевагу. Ми вже почали попередню роботу з українським бізнесом, вивчаючи, що вони можуть продавати на іноземних публічних торгах.

Автор – начальник департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономрозвитку Олександр СТАРОДУБЦЕВ

Коментарі
kazmetal l.com