Вихід на європейські ринки – справа часу

Чи реально буковинським бізнесменам освоїти європейські ринки? Таким запитанням задавалися учасники презентаційного заходу, який відбувся 26 листопада в місті Чернівці. Про це повідомила прес-служба Центру громадської активності «Синергія».

Увазі присутніх було презентовано результати реалізації проекту  «Європа далека і близька: можливості для малого та середнього бізнесу», який впроваджувався за сприяння Міністерства закордонних справ Чеської Республіки, Посольства Чеської Республіки в Україні.

Ключовим фактором успішної інтеграції з Європейським Союзом є готовність України, її економіки та бізнесу до такої інтеграції – починаючи з впровадження європейських технічних стандартів і закінчуючи прозорими та ефективними практиками корпоративного управління.

Сорок представників аграрного сектору було залучено до участі у фокус-групах. Учасникам фокус-груп було запропоновано дати відповідь на 25 запитань анкети, 7-м з яких стосувалися персональних даних про бізнес і 18 – щодо орієнтації на європейські та інші ринки, а також рівень інформованості щодо можливостей євро інтегрованого бізнесу.

Серед учасників фокус-груп було найбільше тих, чия діяльність триває уже понад 15 років – 18 суб’єктів (45%). Найменше, а саме 2 осіб відповіли, що їхній бізнес розпочато нещодавно – менше 3 років. Це 2 суб’єкта або 5%.

Незважаючи на те, що фокус-групи  проводились у районних центрах Чернівецької області, більшість підприємців мають національний масштаб бізнесу та реалізовують свою рослинну і тваринну продукцію за межами області. Це половина опитаних, 20 учасників. Однак,  на місцевому рівні здійснює свою діяльність значна частина опитаних, а саме 14, або 35%. На обласному рівні працюють 6 суб’єктів (15%).

Переважно в регіонах у сфері сільського господарства працюють фізичні особи-підприємці, що займаються рослинництвом (85%, тобто 34 суб’єкти) і тваринництвом (15%, 6 підприємств і підприємців).

Якщо говорити про перспективи співпраці з закордонними партнерами та виходу на міжнародні ринки, то на Європу орієнтуються 25% респондентів. Однак, найбільша чисельність опитаних схиляється до думки, що немає сенсу виходити у своїй діяльності за межі України. 13 осіб, або 32,5% зазначили, що не бачать серед потенційних партнерів та ринків збуту жодну із закордонних країн. Серед інших відповідей найбільш популярними були Росія та будь-яка країна (по 6 відповідей).

Якщо ж характеризувати готовність вітчизняного товару до експорту, то переважна більшість, а саме 70% (28 підприємств) не готові до міжнародної діяльності, оскільки товар/продукція не відповідає міжнародним стандартам якості та безпеки. Про готовність експортувати свій товар заявили лише 4 респонденти, тобто 10%.

Звичайно, низькою є обізнаність вітчизняних підприємців щодо порядку формування ціни на експортовану продукцію. 30 осіб, а це 75% не володіють такою інформацією. 10% знайомі з вимогами, а 15% (6 осіб) від відповіді на дане питання утримались.

Якщо говорити про інструменти державних закупівель, передбачені Європейським Союзом, то даною інформацією, на жаль, не володіє жоден з опитуваних. Зокрема, 36 респондентів відповіли негативно на це питання. Ще шестеро респондентів не дали відповідь, що також можна оцінювати як відповідь «ні».

Аналогічна ситуація спостерігається щодо використання у діяльності «Europages». 32 респонденти, або 80% зізналися, що не використовують і ніколи не стикались з цією електронною пошуковою системою та базою даних підприємств Європи. Ще 8 осіб, тобто решта 20% від відповіді відмовились.

Про перелік та зміст необхідних для експортування продукції документів знають 15%, а саме 6 респондентів. Решта, а це 85% або не знають, або ухиляються від відповіді.

Підгірна Валентина, експерт-аналітик ЦГА «Синергія» зазначає, що в структурі випуску та валової доданої вартості краю сільське господарство Чернівецької області  займає близько 20%. Більше половини населення Буковини проживає на селі і майже 22 % загальної чисельності працюючих у регіоні займається сільським господарством. Найбільшу питому вагу у виробництві аграрної продукції посідають дрібні сільські домогосподарства. Проте цілеспрямована робота щодо впровадження науково обґрунтованих технологій утримання тварин, збалансованого харчування, ветеринарного обслуговування, селекції в підсобних господарствах не ведеться, що призводить до того, що їх продукція не відповідає вимогам якості та безпеки в рамках угод СОТ та вимог ЄС і є неконкурентоспроможною. Як наслідок, сільськогосподарський потенціал Чернівецької області не використовується в повній мірі.

Виконавчий директор Центру громадської активності «Синергія», Наталя Батракова зазначила, що для використання наявних та потенційних переваг Буковини, необхідно здійснити наступні кроки: – розробка програм розвитку сільського господарства в регіональному аспекті на основі чітко визначених пріоритетів; – впровадження стандартів якості та безпеки продукції відповідно до міжнародних вимог; – диверсифікація продукції; – виділення цільових державних субсидій, як на розвиток сільського господарства, так і на інфраструктуру, що його обслуговує; – запровадження програми навчання сільськогосподарських виробників; запровадження пільгових умов виробничої діяльності для новостворених сільськогосподарських виробництв, через надання дешевих  і довготривалих кредитів, формування супровідних органів, які б своєчасно консультували про зміни в законодавстві. Необхідно здійснювати  заходи спрямовані на забезпечення конкурентоспроможності вітчизняної аграрної продукції з гарантіями державної підтримки.

Прес-служба Центру. Контакт. тел. (050)270-21-33

Коментарі

kazmetal l.com