У чому суть пенсійної реформи: Переваги та ризики

Головна мета другого рівня пенсійного забезпечення – привчити українців самостійно думати про свою пенсію.

Уряд Гройсмана вніс у Верховну Раду законопроект № 4608 про пенсійну реформу, який за задумом розробників повинен радикально змінити нинішню систему пенсійного забезпечення в Україні.

На сьогодні в Україні фактично діє радянська пенсійна система, яка показала повну неефективність. Дефіцит державного Пенсійного фонду став хронічним, і зниження єдиного соціального внеску (ЄСВ) не призвело до “вибілювання” заробітної плати. Тому уряд Гройсмана вирішив піти іншим шляхом, чи, точніше, зробити те, що потрібно було зробити ще у 2003 р. Тоді теж обіцяли зробити пенсійну реформу, але все відкладали і відкладали, аж поки не настав 2016 р.

Згідно із законопроектом уряду, з 1 липня 2017 р. буде запущено другий рівень пенсійного забезпечення для держчиновників та осіб, які працюють у важких умовах праці, а вже з 1 липня 2018 р. – для всіх, хто працює в Україні.

У чому суть цієї реформи? ЄСВ залишається на колишньому рівні, платежі за ним традиційно надходитимуть до чинного Пенсійного фонду. З цього фонду і будуть платити пенсію за старою схемою – за солідарною пенсією. Хоча в законопроект уряду закладено суттєве зменшення різних пенсійних пільг і спецпенсій, що, далебі, давно потрібно було зробити. Тож пенсія з Пенсійного фонду залишається. І, на жаль, вона й надалі буде такою ж маленькою для більшості пенсіонерів.

Але тепер для тих українців, які хочуть отримувати більшу пенсію, як в ЄС, буде запущено другий рівень пенсійного забезпечення. І ось тут вже все залежатиме особисто від кожної людини, позаяк у цьому випадку передбачено наявність в усіх персонального спеціального пенсійного рахунку, куди роботодавець буде перераховувати в обов’язковому порядку пенсійні платежі. Розмір цих платежів буде прив’язано до заробітної плати працівника. З 2017 р. розмір обов’язкових пенсійних платежів за другим рівнем буде 2%, у 2018 – 3%, 2019 – 4%, а з 2020 і далі – не менше 5% від заробітної плати працівника. Фактично це буде додатковий платіж до ЄСВ. Після 2020 р. роботодавець буде ЄСВ нараховувати та перераховувати 22% до державного Пенсійного фонду і 5% – до спеціального фонду, який буде тим, що називається другий рівень пенсійного забезпечення.

До липня 2017 р. чинний Пенсійний фонд повинен створити неприбуткову структуру – Накопичувальний фонд. Це окрема юридична особа, яка матиме свій баланс і свої гроші, окремі від діючого державного Пенсійного фонду. Крім того, будуть проведені публічні конкурси серед діючих недержавних пенсійних фондів, які отримають право також надавати послуги другого рівня пенсійного забезпечення. В результаті кожен українець матиме вибір: або він зможе мати пенсійний рахунок у Накопичувальному фонді, або у недержавному пенсійному фонді другого рівня. І в тому, і в іншому випадку роботодавець зобов’язаний перераховувати за кожного працівника 2-5% від його заробітної плати на пенсійний рахунок працівника. При бажанні раз в рік українці будуть мати право змінювати Накопичувальний фонд на недержавний, або навпаки. Крім того, уряд гарантує, що внески до Накопичувального фонду не можуть бути анульовані і скасовані. У будь-якому випадку уряд України обіцяє компенсувати втрати українців в разі проблем з Накопичувальним фондом у розмірі реально сплачених внесків плюс інфляція за період платежів. Така собі держгарантія по пенсійним платежам до Накопичувального фонду.

Головна мета другого рівня пенсійного забезпечення – привчити українців самостійно думати про свою пенсію. Чим більше буде грошей акумульовано в Накопичувальному фонді або недержавному пенсійному фонді, тим більше буде і пенсія, виплачується цими фондами. Це фактично буде додаткова пенсія, яка, по теорії, повинна бути більше, ніж виплачується з державного Пенсійного фонду. Якщо людина має солідну зарплату, то і пенсія буде солідна. Це повинно стимулювати українців працювати “по-білому” і вимагати від роботодавця, щоб він платив “по-білому”.

Але розумію, що наш бізнес складно перебудувати платити тільки “по-білому”. В цьому законопроекті дуже оригінально вирішено питання того, якщо людина отримує заробітну плату в “конверті” або працює за кордоном нелегально, але хоче отримувати більшу пенсію в майбутньому. При бажанні будь-який українець може добровільно укласти договір або з Накопичувальним фондом, або з недержавним фондом і перераховувати йому внески самостійно. Не менше 5%, але не більше 22% від середньої заробітної плати. При бажанні можна отримувати зарплату в “конверті” і самостійно перераховувати гроші до Накопичувального фонду або недержавного пенсійного фонду. Те ж саме можуть зробити і різні приватні підприємці і дрібні бізнесмени, які захочуть пенсію в майбутньому.

Пенсію від Накопичувального фонду та недержавного пенсійного фонду українець буде отримувати, коли вийде на пенсію за віком, але з урахуванням пільгового періоду виходу на пенсію. Сума персональної пенсії буде розрахована виходячи із суми всіх платежів на індивідуальний пенсійний рахунок плюс інвестиційний дохід, який він буде отримувати за всі надходження грошей до фонду. Інформація про те, скільки доходу і скільки на рахунку, буде доступна щодня для будь-якого українця. Можна буде стежити онлайн, скільки там накопичилося.

Виплата пенсії може здійснюватися фіксованою сумою на певний час або фіксованою сумою за весь період життя людини. Якщо людина вибирає другий варіант, то в цьому випадку фонд перераховує гроші, накопичені в фонд, страхову компанію, яка буде платити пенсію в обумовленому розмірі за весь період життя людини. Кожен зможе обрати сам, що йому краще.

Буде і варіант, коли можна відразу отримати всю суму накопичених пенсійних платежів. Це коли людина стала інвалідом або якщо сума накопичень виявилася дуже маленькою і не достатня для повноцінних виплат.

І ось тут відразу є проблема. Законопроект передбачає для всіх українців віком до 35 років в обов’язковому порядку відкрити рахунок у Накопичувальному фонді або недержавному пенсійному фонді. Якщо до пенсії залишилося менше 10 років, можна взагалі не відкривати рахунок і не перераховувати гроші до Накопичувального фонду або недержавного пенсійного фонду. Для решти бажано мати пенсійний рахунок, хоча накопичити можна буде багато, тільки якщо зарплата більша.

Шкода, що цю реформу не запустили в 2003 р., тоді як планували. Втратили багато часу. А тепер наздоганяти і наздоганяти. Ця реформа дасть ефект років через 20 чи навіть 25, коли ті, кому зараз за 30, задумаються про пенсії і будуть дуже раді, що у них на пенсійному рахунку пристойна сума. Для нинішніх пенсіонерів або для тих, хто незабаром збирається на пенсію, це мало втішає. Але потрібно робити, так як без цієї реформи у нас завжди будуть проблеми з пенсіями і постійні проблеми з Пенсійним фондом.

Олександр Охріменко

Джерело:ua.112.ua

Коментарі
kazmetal l.com