Бути чи не бути єдинникам в 2019 році

Депутати від БПП зареєстрували законопроект №8089, який пропонує  ліквідувати третю групу спрощенців, а першу і другу — заборонити для суб’єктів, які займаються оптовою торгівлею, підакцизними товарами, ювеліркою, складною технікою та іншими видами діяльності. До того ж цим законопроектом пропонується знизити ставку ПДВ з 20 до 16%. 

Про можливі наслідки від прийняття документу в своєму блозі на НВ написала партнер податкової практики Juscutum Наталія Радченко.

 

 

«Будь-який законопроект, в якому передбачено зниження ставок бюджетоутворюючих податків без адекватного економічного обгрунтування і списку реальних компенсаторів – це популізм, який не стане законом ніколи. Автори законопроекту самі пишуть, що втрати бюджету при 4% зниженні ставки ПДВ складуть більше 15 млрд грн. І єдиний компенсатор, який вони пропонують – це ліквідація третьої групи спрощеної системи. На думку авторів, у бізнесу не залишиться інших варіантів оптимізації, і вони просто змушені будуть платити податки», – зазначає Наталія Радченко.

За її словами, такі висновки викликають сумніви, оскільки, як мінімум, у бізнеса залишиться вихід працювати зовсім “в чорну”, приховуючи обсяги виручки і товарообігу, з якої вони зараз на третій групі платять хоча б 5%. У пояснювальній записці автори законопроекту кажуть, що оптимізація коштує 10-12%. Навіть, якщо ставка ПДВ стане 16%, на її думку, 4-6% – є нормальним стимулом, щоб користуватися оптимізаційним варіантом.

При цьому, відсутня інформація про обсяги обороту єдинників на третій групі, на підставі якої можна б було порахувати, що скасування всієї третьої групи дійсно дасть бажані 15 млрд грн нових надходжень до бюджету.

Що стосується претензій до спрощенців, то вони класичні:

  • занижують оборот до мільйона, щоб не використовувати РРО;
  • допомагають легалізувати контрабанду;
  • допомагають великому бізнесу дробитися і оптимізуватися;
  • ФОП замість співробітників – оптимізація зарплатних податків.

Наталія Радченко пропонує проаналізувати серйозність перелічених претензій.

«Останній пункт я б назвала навіть позитивною тенденцією, тому що 5% від обороту – це все ж значно більше, ніж більш 40%, але з мінімальної зарплати, а решту зарплати – в конверті. Тож система єдиного податку допомагає виводити зарплати з тіні. Реформа митної системи України вже давно стала анекдотом. Єдинники не винні в тому, що на кордоні заробляють всі. Боротьба з контрабандою не повинна починатися з кінця. Не потрібно бігати і закривати багато маленьких кранів, потрібно спочатку закрити потік, який ллється з однієї великої труби. Цифри надходжень податків минулого року також показують, що єдиний податок – зручна і робоча конструкція. Галузь інформаційних технологій, яка традиційно використовує в структуруванні ФОП, показала зростання податкових надходжень на 37,4% за 10 місяців 2017 року в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року. Айтішники заплатили в бюджет 6,52 млрд грн за офіційними даними IT комітету EBA. Це означає, що, незважаючи на критику, єдиний податок просто працює. Тому що більш зручної системи в податковому полі України не існує», – розповідає партнер податкової практики Juscutum Наталія Радченко.

Нагадаємо, Петро Порошенко на зустрічі з представниками вітчизняного та іноземного бізнесу наголосив, що не підтримує законопроект №8089. Президент впевнений в тому, що на сьогодні сучасні технології дозволяють нам порахувати операції суб’єктів господарювання без дороговартісної купівлі РРО.

Коментарі

kazmetal l.com