Як допомогти бізнесу взаємодіяти з владою

В умовах сучасної економіки для досягнення планованого зростання і розвитку важливим завданням для бізнесу є вибудовування конструктивних взаємин з органами держвлади. До того ж правильно вибудувана комунікація між владою і бізнесом мінімізуватиме ризики негативного втручання держави у сферу приватного сектора. Побудова такої комунікації і взаємин входить в сферу діяльності фахівців з Government Relations, розповідає виконавчий директор Soykis Solutions Ілля СОЙКІС на сайті “Новое время”.

Що можуть фахівці з GR

Роль GR-фахівців змінюється разом зі зміною характеру взаємодій між владою і бізнесом. У той же час, головні їх якості залишаються незмінними і включають в себе вміння аналізувати ситуацію і вибудовувати прозорі взаємини, використовувати напрацьовану мережу ділових контактів і галузеву експертизу, дотримуватися етичних і професійних стандартів і, а також норм антикорупційного законодавства.

Всі ці якості і допомагають GR-фахівцеві домагатися прийняття законів і підзаконних актів, сприятливих для компанії і галузі, а також сприяти подальшому їх дотриманню органами виконавчої влади.

Чи добре бізнесу тісно спілкуватися з владою

Хоч ефективна колаборація і вітається для продуктивної роботи, відносини між бізнесом і владою не повинні бути надто дружніми.

Наприклад, надмірно близькі стосунки між автовиробником Volkswagen і німецьким урядом призвели до звинувачень в тому, що для концерну уряд робить послаблення в контролі викидів у атмосферу.

Як ще один приклад, у США не прийнято висувати СЕО компанії як основного представника бізнесу в комунікації з владою. Однак в ЄС і країнах Азії — це популярна практика. Як показують результати дослідження консалтингової компанії McKinsey, поки в США і ЄС бізнеси менш прагнуть підтримувати прямий контакт у взаєминах з владою, в пострадянських країнах – це один з основних принципів роботи.

Лобіювання інтересів бізнесу як інструмент досягнення цілей

Частиною взаємодії з органами державної влади є лобіювання. Лобіювання — це діяльність різних суб’єктів, спрямована на інформування і представлення своїх інтересів у процесі формування законів і підзаконних актів.

Лобіювання інтересів бере початок в XIX столітті. За цей час були спроби як заборонити лобістську діяльність, так і зробити її частиною демократичної держави, перейшовши в сферу інформації.

Як показує практика, накладення заборони на роботу лобістів виводить цю діяльність в “тіньовий” сектор економіки, що негативно позначається на економічних показниках країни.

Як працює лобізм у світі

У США з середини минулого століття діє Закон про регулювання лобізму. Надалі він був перевиданий і суттєво доповнений з фокусом на детальне розкриття інформації про лобістів (the 1995 Lobbying Disclosure Act).

Так, для цієї роботи повинні виділятися окремі фахівці, реєструватися в Сенаті й Палаті представників, давати присягу і підписувати заяву із зазначенням даних юридичної особи, інтереси якої представляють, терміни найму і суму винагороди за надані послуги. Штати дуже уважно підходять до цього питання.

Недавній скандал навколо Майкла Коена, особистого адвоката президента Дональда Трампа, показав, що Коен отримував величезні суми від багатьох компаній за доступ до інсайдерської інформації, займаючись лобіюванням неофіційно.

Лобіювання в країнах ЄС відбувається приблизно за тією ж схемою, хоча менш зарегульовано. Реєстр прозорості (Transparency Register ) — добровільний реєстр лобістів, який діє в ЄС з 2011 року. Його охоплення поширюється не тільки на лобістів, а й на юридичні фірми, неурядові організації, а також включає інформацію про чисельність персоналу, законодавчі пропозиції, на які вони намагалися вплинути, і обсяг коштів, отриманих ними від ЄС.

Що стосується України, то у нас як і раніше немає законодавчої моделі співпраці між парламентаріями та бізнесом. В Україні, як і в пострадянських державах, питання закону про лобіювання неодноразово піднімалося на законодавчому рівні. Але якщо в сусідніх країнах (наприклад, Польща, Словенія, Литва, Угорщина) такий закон прийнятий, то в Україні тільки йдуть обговорення проектів Закону. Сьогодні багато парламентаріїв згодні, що впровадження лобізму на законодавчому рівні в Україні додасть прозорості процесу прийняття законів.

Як українському бізнесу досягати своїх цілей

Коли в країні відсутнє правове регулювання взаємодій між сторонами, то прогресують “сірі” схеми і корупція. Хоча в Україні немає формалізованої процедури роботи бізнесу і влади, українські компанії вже почали використовувати сучасні інструменти: готують офіційні листи, беруть участь в урядових експертних групах, формулюють і подають звернення через різні бізнес-асоціації.

Однак навіть за умови впевненого володіння правилами і чинними законами українським компаніям не завжди вдається самотужки домогтися необхідних дій і рішень з боку представників влади —в лобіюванні, як показує практика, одну з ключових ролей відіграють досвід і особисті контакти фахівців у сфері GR.

Це розуміння ланцюжка прийняття рішень, формулювання позиції компанії або галузі, розуміння причин прийняття законопроектів і підзаконних актів. Цей процес не обмежується одиничними, розрізненими діями, а є низкою системних і структурованих заходів, спрямованих на досягнення успішного результату. Все це також допомагає знизити ризик подальшого негативного втручання держави в діяльність бізнесу. Тому питання взаємовідношення бізнесу і держави слід довіряти професіоналам.

Коментарі

kazmetal l.com